Verslagen

Nieuwjaarsreceptie 2026

Door Lina van Rijssel

Op zondag 4 januari 2026 kwamen we na de feestdagen weer voor het eerst bijeen tijdens onze traditionele nieuwjaarsreceptie bij “Het Wapen van Liempde”. Vanwege de sneeuw en de gladheid druppelden de gasten dit jaar wat gespreid binnen. Vanaf 10.30 uur stond voor iedereen een kopje koffie of thee met een heerlijk gebakje klaar. Ondanks de weersomstandigheden waren we aangenaam verrast dat, op een enkeling na, iedereen om 11.00 uur aanwezig was.

Hoofdman Wynand Bressers heette iedereen van harte welkom. Hij wenste ons allen een gezond en gelukkig 2026 toe en hief samen met ons het glas op een mooi en succesvol jaar. Daarbij stond hij stil bij het feit dat ons een bijzonder druk, maar vooral feestelijk jaar te wachten staat. In dit jubileumjaar organiseren we onder andere de Kringdag Dommelgroep, het 40-jarig bestaansfeest, een uitstapje en de verbroedering.

Aansluitend ging Harm van der Ven rond om te inventariseren wie meeging met het uitstapje dat door de commissie was georganiseerd. Het motto daarbij: ”Wie het weet, zwijgt; wie meegaat, beleeft”. Iedereen bleek zich te hebben opgegeven en ook de leden die vanwege het slechte weer thuis waren gebleven, werden nog even telefonisch benaderd.

Onder het genot van een hapje en een drankje werd het een bijzonder gezellige ochtend. Er was volop gelegenheid om bij te praten en verwachtingen voor het nieuwe jaar te delen met onze gildeleden en hun partners. De eerste bijeenkomst van 2026 mogen we dan ook met recht geslaagd noemen.

Patroonsfeest bij het Gilde Sint Antonius Abt

Door: Kees van Loon

Op de patroonsdag van Antonius Abt op zaterdag 17 januari hebben wij onze jaarlijkse teerdag gehouden.

Deze middag begint met de samenkomst in ons Gildehonk aan de Oude Dijk. Van hieruit gaat het gezamenlijk naar de Antoniuskapel in de buurtschap Kasteren. We parkeren bij Gildebroeder Rien van de Laar en dan in een korte optocht naar de Antoniuskapel alwaar een korte gebedsdienst wordt gehouden. Deze wordt voorgegaan door Gildeheer Geoffrey de Jong die veelal met gezang de viering opluistert.

Hierna volgt een vendelgroet door de vendeliers Vera Bressers en Marco van Dijk, onder begeleiding van tamboer Thea Merkx. Hierna wordt een soort Liempdse schnaps aangeboden die lekker smaakt en er goed ingaat.

Vervolgens gaan we terug naar ons Gildehonk waar we ontvangen worden met koffie, thee en een lekkere appelflap.

Omstreeks 17.00 uur volgt een korte vergadering, die vanwege de afwezigheid van onze Hoofdman door een stevig griepje, wordt voorgezeten door ondergetekende, die iedereen van harte welkom heet. In het bijzonder de twee nieuwe leden die vandaag geïnstalleerd zullen worden. Ook een warm welkom voor de burgerkoning Jorn van den Heuvel, die dit jaar voor de derde achtereenvolgende keer deze titel veroverde.

In het welkomstwoordje wordt ingegaan op het ontstaan van de teerdag. Hierna ontsteekt de Koning Jos van Heerebeek de kaarsen en maakt hij de Koningsdrank gereed.

Nu volgt de uitreiking van de wisselschilden aan de winnaars van de kruisboogcompetitie en het Jeu de Boulles spel van het afgelopen jaar.

De uitslagen zijn als volgt:

1e Zondag                                        3e Zondag

( Leo Morren Wisselschild)            (Leo Morren Wisselschild)

1e         Harm van der Ven                    1e         Harm van der Ven

2e         Wynand Bressers                     2e         Wynand Bressers

3e         Vera Bressers                          3e         Vera Bressers

4e         Jos Beerens                             4e         Jos Beerens

 

(Theo Timmermans / Toon van den Biggelaar Wisselschilden)

 

5e Pl.    Gerard Berben                         5e Pl.    Gerard Berben

Jeu de Boules (Wisseltrofee)

1e Plaats:          Joke van de Biggelaar

2e Plaats:         Laura van Pelt

3e Plaats:         Lina van Rijssel

Nu volgt de installatie van de twee nieuwe Gildeleden.

Het echtpaar Erica en Toon Vos zijn in de voorjaars-vergadering van 31 maart 2025 ingeboond als lid van het Gilde. Beiden leggen met de hand op het Vaandel, de Gelofte van Trouw af aan het Gilde.

Wij wensen hun van harte welkom en hopen dat ze zich goed thuis gaan voelen bij het Gilde van Sint Antonius Abt

Zij krijgen beiden het jubileumboek aangeboden dat geschreven is door Ere-Hoofdman Roger van Laere bij gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Gilde in 2011.

Na deze belangrijke gebeurtenis volgt de aanbieding van het Koningsschild door Koning Jos van Heerebeek. Hij is tijdens het Koningschieten van 31 mei 2025 de nieuwe Koning van het Gilde geworden, en zoals bekend, biedt de nieuwe Koning een schild aan tijdens de eerstvolgende teerdag. Het is een zeer fraai uitgevoerd geheel geworden met de nodige symboliek. Al met al een mooie aanwinst voor de zilverschat.

Er wordt nu een attentie aangeboden aan onze Beschermvrouwe, Mevrouw Laura van Pelt van Boeckel, Ere-Deken Jos Beerens en Gerrie van Heerebeek, echtgenote van onze Koning.

Vervolgens biedt de Koning de Koningsdrank aan, en dat wordt met smaak genuttigd. Hiermee komt een einde aan het officiële gedeelte en wordt een aanvang genomen met het diner. De avond wordt daarna verder in een gezellige en broederlijke sfeer voortgezet zoals het een Gilde betaamt.

Graag tot een volgende keer.

Uitwisseling Hoogeloon-Liempde 2025-2026

Door: Harm van der Ven

Foutloos naar de zege!

 

Harm van der Ven wint kruisboogcompetitie Liempde-Hoogeloon

Ook dit seizoen vond weer de traditionele kruisboogcompetitie plaats tussen Gilde Sint Antonius Abt Liempde en de Gildes uit Hoogeloon. Verspreid over vier wedstrijddagen (30 november, 21 december, 25 januari en 22 februari) schoten de deelnemers in gemengde teams op de wip: drie bomen, vijf beurten per boom, maximaal 15 punten per wedstrijd.

Voor Harm van der Ven was het zijn derde deelname, en wat voor één. Na drie wedstrijden had hij nog geen enkel schot gemist. Maar hij was niet de enige: teamgenoot Patrick Jacobs stond er net zo goed voor. Twee schutters, allebei foutloos – de spanning voor de finale was om te snijden.

Op de beslissende laatste wedstrijddag kwam het kantelpunt: Patrick miste helaas de wip op de tweede boom. Harm wist dat hij niets meer mocht missen – bij gelijk spel zou er immers afgekampt moeten worden. Wat volgde waren beurten vol concentratie en, naar eigen zeggen, behoorlijk wat stress. Maar Harm hield het hoofd koel en schoot ook de laatste wedstrijd foutloos: 60 uit 60 over de gehele competitie.

Een knappe prestatie die getuigt van een vaste hand, een scherp oog en stalen zenuwen. Een sportief compliment aan Patrick Jacobs, die er een prachtige strijd van maakte. We kijken uit naar volgend seizoen!

In Memoriam Roger van Laere

Door: Kees van Loon

Met het overlijden van Ere-Hoofdman Roger van Laere in de nacht van donderdag op vrijdag 17 april in de leeftijd van 88 jaar, verliest het Gilde een van zijn markantste Gilde-leden. Hij was het immers die in 1984 het initiatief nam om te onderzoeken of er een Gilde in Liempde mogelijk was.

Hij organiseerde in oktober 1985 een avond waarop uitleg werd gegeven over het Gildewezen.

In december van dat jaar vond de eerste vergadering plaats met enkele belangstellenden om te onderzoeken wat er zoal nodig was om tot een heroprichting te komen.

Het plan werd verder uitgewerkt en onder leiding van Roger werd op 21 juli 1986 het Gilde Sint Antonius Abt officieel heropgericht.

In de loop van de volgende jaren zijn er vele gebeurtenissen geweest waarbij Roger een grote rol heeft gespeeld. Denk hierbij aan de diverse Kring- en Vrij- gildefeesten, waaronder zeker vermeldenswaard is het grote liefdadigheidsfeest in 1989.

Allereerst moest er een onderkomen met schietterrein gerealiseerd worden. Dat werd gevonden aan de Sortestraat. Het eerste onderkomen was een simpele schaftwagen die in december 1986 werd gekocht, eenvoudig maar wel functioneel.

Ook een Gildevaandel, vendels, trommen en Koningszilver moest aangeschaft worden, alsmede een Hoofdmanstaf. Later volgden de uniformen en de hoeden.

Ook droeg hij bij aan de tot standkoming van het Gilde-altaar in de parochiekerk, met daarboven het tableau van de Heilige Antonius Abt. Dit kunstwerk werd gemaakt door Hendrik de Laat uit Den Bosch. Ook het monument voor de overleden ongedoopte kinderen op het kerkhof en het “In Memoriam” tableau achter in de kerk zijn mede door zijn bijdrage gerealiseerd.

Hierbij kwam het goed van pas dat de Hoofdman goede relaties had met vele Liempdenaren die hieraan op hun eigen wijze een bijdrage konden leveren.

Ook de verhuizing naar een nieuw terrein met een nieuw onderkomen aan de Oude Dijk in 2012 was mede aan Roger te danken.

In 2022 gaf hij te kennen de functie van Hoofdman over te willen dragen aan een opvolger.

Op 27 maart 2023 is hij gestopt en werd een nieuwe Hoofdman gekozen. Hij is het Gilde in een periode van 37 jaar onafgebroken voorgegaan als Hoofdman en werd daarom benoemd tot Ere-Hoofdman

Roger van Laere heeft op vele terreinen een belangrijke bijdrage geleverd aan het tot stand komen van en het inhoud geven aan het Gilde Sint Antonius Abt in Liempde.

Wij zijn hem veel dank verschuldigd en zullen hem met grote waardering blijven gedenken.

Dat hij moge rusten in vrede.

Uitstapje b.g.v. het 40- jarig bestaan Gilde

Door: Kees van Loon                 

Omdat het Gilde op 21 juli 2026 haar 40-jarig jubileum viert, heeft de Overheid een gelegenheid gevonden om dit op een ludieke wijze te vieren.

Wij waren uitgenodigd om op zondagmiddag 29 maart jl. een uitstapje te gaan maken naar een nog onbekende bestemming. Een 45-tal personen zijn meegegaan.

Na de samenkomst bij het Gildehonk vertrokken we omstreeks 13.30 uur met een mooie touringcar van de firma van Hoof richting Den Bosch. Bestuurder Sander was toevallig ook lid van het Gilde uit Eersel, zodat hij wist wat voor vlees hij in de kuip had, of in ons geval, in de bus.

Na de afslag in Deil naar de A15 ging het richting Arnhem zodat het gissen werd wat de bestemming zou zijn.

Maar reisleider Harm hielp ons al snel uit de droom.

We gingen naar Barneveld, waar de musical “40 – 45” werd uitgevoerd in het theater “Midden Nederland Hallen”.

Bij aankomst werden we ontvangen door een persoonlijke gastvrouw die ons verder begeleidde.

We hadden gereserveerde plaatsen op een goede positie zodat we het geheel goed konden volgen.

Het theater is een enorm groot gebouw met verrijdbare tribunes, zodat je een mooie beleving van het gebeuren kreeg.

In het theater kunnen ca. 1700 bezoekers terecht, een enorm aantal. Prachtige decors en veel spektakel maakten het geheel zeer de moeite waard.

Het verhaal gaat over de tweede wereldoorlog. Het speelt zich af tegen een realistische achtergrond waarin twee broers de hoofdrol spelen.

Het begint op 6 mei 1945 in het Luxor Palast aan de Kruiskade in Rotterdam. De broers Dirk en Louis Zegers zijn de zonen van operator Emiel en zijn vrouw Anna.

Het gezin wordt geconfronteerd met de verschillende omstandigheden in die tijd. Dirk sluit zich aan bij de bezetter en Louis gaat bij het verzet. Zijn vriendinnetje Leah is bovendien joods, hetgeen alles nog ingewikkelder maakt.

Dirk maakt de transportlijsten voor deportatie naar de concentratiekampen.

Dan volgt de landing van 6 juni 1944 op de stranden van Normandië en Louis wil dit vieren met Leah. Als Louis ontdekt dat Leah is opgepakt, confronteert hij dit feit met Dirk. Hierna volgt een ultieme climax waarbij Dirk zich van het leven beroofd.

Na een 14-tal scenes met spectaculaire momenten vindt de ontknoping plaats als Louis een ultieme poging doet om Leah te bevrijden uit de trein naar Auschwitz.

Uiteindelijk volgt de bevrijding van Rotterdam op 6 mei 1945.

Al met al een zeer mooi spektakel dat zeker de moeite waard is om meegemaakt te hebben.

Na de voorstelling kregen we een 3-gangen menu voorgeschoteld in het restaurant van het theater.

Het geheel beviel prima en we hebben lekker gegeten en gedronken.

Nadat we voldoende hadden gegeten en gedronken zijn we weer met de bus naar Liempde gereden waar we omstreeks 21.30 uur aankwamen.

Een prachtige middag om niet te vergeten.

Heel hartelijk dank aan alle personen die op welke wijze dan ook hebben bijgedragen aan deze prachtige belevenis.

Wellicht dat we op zondag 19 juli ook een gezellige dag mogen beleven als we het 40-jarig bestaan gaan vieren.

Graag tot een volgende keer.